Odhodlali ste sa vybieliť si zuby, ste spokojní s výsledkom a zmenou odtieňu o niekoľko stupňov. Teraz sa však vynára otázka, ako dlho tento výsledok vydrží? Čomu sa vyhýbať, aby vaše biele zuby vydržali čo najbelšie? A je to skutočne nutné?

Určite ste poučili už o tzv. bielej diéte. Pod týmto pojmom rozumieme také stravovanie, kedy sa človek cielene vyhýba potravinám a pochutinám, ktoré by mohli zafarbiť zuby. Najčastejšie ľudia pristupujú k bielej diéte bezprostredne po bielení zubov, pretože zubná sklovina je náchylnejšia k vychytávaniu pigmentov z vonkajšieho prostredia. Treba sa vyvarovať istým druhom ovocia, zeleniny, nápojom a iným veciam. Existuje veľa známych portálov, ktoré vyslovene nabádajú na bielu diétu.

V mojom článku vám uvediem jednu zásadnú informáciu. Niektoré výskumy v posledných rokoch dokazujú, že biela diéta je nezmysel a absolútne nie je nutné nič podobné dodržiavať. Sklovina po bielení totiž nefunguje ako špongia, ktorá nasaje každý pigment z potravy. Faktom je, že mnohí výrobcovia bieliacich gélov už v popise svojho výrobku udávajú, že žiadna biela diéta nie je nutná a stravovanie pacienta nemá zásadný vplyv na výsledok bielenia. K tomu, aby túto informáciu udávali, musia mať overené fakty. Certifikované výrobky prešli radou výskumov, tak ak túto informáciu uvádza výrobca, má na to dôvod. Nad bielou diétou krútia hlavou mnohí odborníci, no nájdu sa aj ľudia z radu lekárov, ktorí ju sami odporučia. Ako som však uviedla, samotný výrobca tvrdí, že biela diéta nie je potrebná.

Ak by ste sa predsa len rozhodli bielu diétu pár dní po bielení držať, tak vám v tom nikto nebráni. Je však viac než možné, že na vaše zuby to nebude mať efekt. Ja osobne tvrdím, že dôležitá je psychika pacienta. Ak sa budete cítiť istejšie a lepšie, ak si na pár dní dáte pauzu od farebných jedál, je to úplne v poriadku. Spísala som pár jedál, ktoré môžete smelo konzumovať. Ak vás odstavec vyššie presvedčil, že biela diéta je mýtus, tak môžete smelo konzumovať všetko. 🙂

Čo je počas bielej diéty zakázané:

  • Ovocie: Ovocie je vďaka svojmu pH kyslé, čo ešte viac umožní prienik pigmentov do zubnej skloviny. Vynechajte čučoriedky, černice, ríbezle, maliny, čerešne, tmavé hrozno a iné bobuľoviny, ktorých farba sa výrazne odlišuje od bielej.
  • Zelenina: Najnebezpečnejšou zeleninou je cvikla, fialová kapusta, mrkva, osobne odporúčam vynechať všetky druhy zeleniny, ktoré by vám pri jej čistení urobili fľaky na rukách.
  • Nápoje: Nápoje sú najširšou skupinou, ktorú treba zredukovať. Smrťou pre biele zuby je káva, nasleduje čierny čaj, ovocné čaje, kola, pivo, červené víno, farebné džúsy (ríbezlový, jahodový, multivitamín, pomaranč a iné)
  • Fajčenie. Aj napriek tomu, že cigarety nie sú potrava, chcem ich spomenúť v kategórii „zakázané“. Nebezpečené sú najmä cigary a klasické cigarety, ja však odporúčam vynechať aj elektronické cigarety a vodnú fajku.
  • Koreniny a ochucovadlá: kari, kurkuma, sójová omáčka, balsamico, iné octy, kečup, tmavá horčica, tmavá čokoláda
Biela diéta po bielení | MDDr. Andrea Hrubá | Zápisník zubárky

Čo je počas bielej diéty povolené:

  • Ovocie: Ak máte veľkú chuť na ovocie, skúste aspoň konzumovať svetlé druhy ovocia. Napríklad: vodový melón, melónová dyňka, biele hrozno, hruška, jablko, banán.
  • Zelenina: Biela paprika, reďkovka, cuketa, uhorka, šalát, cibuľka, biela kapusta, karfiol, kaleráb a iné bezfarebné druhy dostávajú počas bielej diéty zelenú a s pokojným svedomím si ich môžete dopriať.
  • Mliečne výrobky: Mlieko, biele jogurty, syry si môžete kľudne dopriať, vašim zubom neublížia. Farebné čučoriedkové a iné jogurty by som na pár dní vynechala.
  • Mäso: Kuracie, morčacie, zajačie mäso, ryby, morské plody sú úplne v poriadku, steaky a krvavé druhy mäsa radšej na pár dní vynechajte.
Biela diéta po bielení | MDDr. Andrea Hrubá | Zápisník zubárky

Ak stále neviete, čo si dáte najbližšie tri dni na obed, tak nezúfajte. Vyberte si s nasledujúcich raňajkových a obedných inšpirácií.

Príklady raňajok počas bielej diéty:

  1. Pečivo s maslom, šunkou, syrom a zeleninou (biela paprika, reďovka, uhorka)
  2. Biely jogurt s kúskami jablka a orieškami dochutený medom
  3. Ovsená/pohánková kaša s banánom, orieškami a škoricou
  4. Opečené hrianky s tuniakom, prípadne taveným syrom a zeleninou
  5. Syrové toasty so zeleninou
  6. Krupicová kaša so štipkou škorice

Príklady obedov/večerí počas bielej diéty:

  1. Zapekané kuracie prsia so šunkou, kukuricou a syrom s ryžou
  2. Zapekané cestoviny s kuracím mäsom, brokolicou a syrom
  3. Morčací steak na prírodno s grilovanou zeleninou
  4. Zapekaná zelenina (karfiol, brokolica, zemiaky, cuketa) s tofu
  5. Ryba na prírodno so zemiakmi alebo ryžou
  6. Morčacie soté s hráškom, kukuricou a ryžou
  7. Pizza so smotanovým základom
  8. Bryndzové halušky s jarnou cibuľkou
  9. Zeleninový šalát s kúskami kuracieho mäska a jogurtovým dresingom
  10. Sushi z bielych rýb, samozrejme bez sójovej omáčky
  11. Rizoto z kuracieho mäsa a zeleniny
  12. Zeleninový wrap s bielym mäsom a jogurtovým dresingom

Polievky:

  1. Zelenivová polievka s niťovkami
  2. Krémová cibuľačka
  3. Mliečna polievka z bielych fazuľkových strukov
  4. Biela zemiaková polievka
  5. Kurací vývar

Nápoje:

  1. Čistá voda
  2. Minerálka
  3. Biely čaj
  4. Biela obilná/špaldová káva
  5. Biely hroznový džús

© 2020 zapisnikzubarky.sk

Cookie je krátky textový súbor, ktorý do prehliadača odosielajú navštívené webové stránky. Súbory cookie sú dôležité. Bez nich by bolo prehliadanie webu oveľa zložitejšie. Cookie nám v žiadnom prípade neposkytujú prístup k vášmu počítaču alebo akýmkoľvek informáciam o Vás, okrem údajov, ktoré budete chcieť zdieľať s nami. Webovým stránkam umožňuje zapamätať si informácie o vašej návšteve, napríklad na ukladanie vašich predvolieb bezpečného vyhľadávania, na výber relevantných reklám, na sledovanie počtu návštevníkov na stránke, na zjednodušenie registrácie do nových služieb a na ochranu vašich údajov. Ďalšia návšteva stránok tak môže prebehnúť ľahšie a môže byť produktívnejšia. Aj napriek tomu máte možnosť cookies na tejto a iných stránkach zablokovať. Ako na to v najpoužívanejších prehliadačoch, sa dočítate na tejto stránke.